Hopp over båndkommandoer
Hopp til hovedinnhold

Fortsatt stor usikkerhet i offshore service

28.06.2017
Offshore service i dag: Lyspunkter og tilbakeslag. 1. styrmann Martin Holm Eriksen på Siem Opal er betinget optimist.
​(Artikkelen fortsetter under bildet)
Styrmenn Siem web.jpg
HÅPER PÅ BEDRE TIDER: Fra venstre 1. styrmann Jarle Nyvoll og kollega Martin Holm Eriksen.
 
Antall ledige sjøfolk synker og det kommer sporadiske meldinger om skip som kommer ut av opplagsbøyene. Lite tyder likevel på at krisen kan avblåses. En mildest tall ustabil oljepris ligger fortsatt som en tung, mørk sky i horisonten.
 
Nettstedet maritime.no fører opplagsstatistikk for offshore serviceskip. I midten av juni lå 135 skip i opplag. Som nevnt i forrige utgave av Maritim Logg har antall arbeidsledige sjøfolk sunket med rundt 300 i løpet av to måneder. Den ferskeste NAV-statistikken viser at totalt 1.042 sjøfolk er helt eller delvis uten arbeid.
 
Fortsatt for lave rater
 
Siem Offshore er blant rederiene som har sikret seg nye kontrakter for skip som tidligere lå i opplag. Om bord i Siem Opal, som ligger «på spotten» i Bergen, er besetningen betinget optimister.
 
– Mars var en bra måned, men så falt ratene i Nordsjøen til et ikke levedyktig nivå igjen, sier kaptein Johnny Eltvik. Han peker i denne sammenheng på det faktum at to av Siems skip har fått kontrakter i Australia og to i Russland.
 
Det sier noe om lønnsheten i Nordsjøen for tiden. Ratene er så lave at de rett og slett ikke er attraktive. Faktisk er de så lave at også en del fremmedflaggede skip (FOC-skip) også har forsvunnet.
 
Må ha norsk lønn!
 
1. styrmann Martin Holm Eriksen har vært arbeidsledig en periode og er selvfølgelig kjempeglad for å være om bord igjen.
 
– Siem er et godt rederi å være i, fastslår Holm Eriksen.
 
Til samtykkende nikk fra kollegaene gir han sjømannsorganisasjonene full støtte i kravet om at det må innføres krav til norske lønns- og arbeidsvilkår på sokkelen.
 
– Jeg seilte selv på et FOC-skip for to år siden. Vi var tre norske på broa. Resten av besetningen besto av filippinere, polakker og engelskmenn. De hadde hyrer man umulig kan leve og bo i Norge med, sier Holm Eriksen, som ikke legger skjul på at han er usikker på framtiden.
 
Tro på framtiden
 
Optimistisk så det holder er imidlertid Bjørnar Myklebust (26) fra Nordfjord. Han bestemte seg tidlig for å bli sjømann, begynte som lærling, fortsatte på fagskole og etter endt kadettid er han nå 1. maskinist om bord på Siem Opal.
 
– Jeg er hundre prosent sikker på at jeg har valgt riktig yrke, sier han.
 
– Og skulle det knipe finner jeg meg enkelt jobb på land. Han skynder seg å legge til at han aller helst vil være til sjøs.
 
Fornøyd med at Statoils rolle granskes
 
Når det gjelder rater er sjømannsorganisasjonene meget tilfreds med at Statoils dominerende rolle på norsk sokkel nå skal utredes.
 
Det var KrF som nylig foreslo en utredning av konkurransesituasjonen på norsk sokkel, og fremhevet der bekymringene for at Statoil kan få en for dominerende stilling. Næringskomiteen stiller seg nå bak forslaget.
 
Sjømannsorganisasjonene har ved flere anledninger påpekt at Statoil har gått for langt i å oppnå besparelser ved å presse sine underleverandører til uansvarlige og ikke bærekraftige nivåer.
 
Sjømannsorganisasjonenes kritikk av Statoil er tidligere blant annet slått stort opp på maritime.no og sysla.no under tittelen "Slik presser Statoil underleverandører som kjemper om jobber".
 
Fakta
 
De 135 skipene som lå i opplag 9. juni fordelte seg slik:
 
Brønnintervensjon:1
 
Seismikk:17
 
PSV:70
 
AHTS:33
 
Subsea:4
 
Beredskap:5
 
Flerbruksskip:5
 
 
Kilde: maritime.no.
 
 
 
Siem Opal
Byggeår: 2011 (Kleven Verft)
Lengde: 91 m
Bredde: 22 m
Bruttotonn: 7473
Maskineri:
Skipets hybride diesel-elektriske/mekaniske fremdriftssystem fra Wärtsilä består av fire dieselmotorer type 16V32 hver med ytelse på 8000 kW, to stk
Maksfart: 18 knop.