Hopp over båndkommandoer
Hopp til hovedinnhold
Veileder i bemanningssaker 2015
Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det Norske Maskinistforbund utga i april 2015 en veiledning om bemanningssaker. Målet er å  bidra til økt forståelse rundt begrepet sikkerhetsbemanning og håper at denne veiledning kan være til hjelp for sjøfolk ved uttalelser i bemanningssaker og bemanningssøknader.
 
Bemanningsveiledningen
// Veiledningens hovedside 
     // Brann
     // Mann over bord 
     // Evakuering
     // Drift
     // Kompetansekrav 
    // Risiko 
 
Drift
Fartøyets besetning skal drive fartøyet i tråd med myndighetenes regelverk og rederiets instrukser. Rederiet har en overordnet plikt til å påse at driften av skipet skjer i samsvar med reglene, mens skipsføreren skal sørge for at blant annet navigering og vakthold er sikkerhetsmessig forsvarlig.
 
  • Det bør utarbeides en driftsanalyse der de enkelte besetningsmedlemmenes oppgaver ved oppgis ved avgang, under seilas, ved ankomst osv.
  • Kan besetningen gjennomføre forskriftsmessig vakthold samtidig med pålagte ulykkesforebyggende tiltak slik som brannrunder o.l.? Vaktholdet skal gjennomføres i tråd med kravene i Vaktholdsforskriften, eventuelle brannrunder utføres i tråd med rederiets instruks. Offentlig regelverk angir ikke frekvens og omfang av brannrunder o.l. Rederiets instruks skal ta hensyn til overvåkningsutstyr, brannvarslingssystemer o.l.
  • Pålegges besetningen tilleggsoppgaver som f.eks. billettering, som medfører at det må settes tilleggsbemanning om bord? Det er i utgangspunktet ikke noe i veien for at matrosen for eksempel billetterer så lenge det ikke går utover de oppgaver han er pålagt i henhold til sikkerhetsbemanningen. Uheldige eksempler på dette kan være billettering når han egentlig skulle vært utkikk.
Aktuelle lenker